نقش رسانه ها به ویژه شبکه شاد در شرایط بحران همه گیری کووید 19

بیماری کرونا را باید تلنگری دانست که ضرورت توجه هرچه بیشتر به مقوله‌های آموزش،خودمراقبتی، رعایت بهداشت و پیشگیری را در جامعه تاکید می‌کند.

هراندازه نهاد متولی بهداشت ودرمان برآموزش، فرهنگسازی وموازین پیشگیرانه تمرکز کند، آموزش و پروش هم باید به آموزش دانش آموزان اهمیت دهد به همین دلیل معلمان برای انتقال نکات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان از فضای مجازی کمک گرفتند.

شیوع بیماری کرونا به معنای واقعی کلمه توانایی‌های همه ما را در ابعاد کلی مانند اقتصادی، درمانی، اجتماعی، سیاسی و علمی می‌سنجد همچنین ابعاد جسمی و فیزیکی تا روحی و روانی افراد نیز در بوته آزمایش قرار گرفته است و هر شخصی بطور تقریبی وضعیت پایداری خود را دراین شرایط محک می‌زند.

اکنون ارتقای زیرساخت‌های آموزشی کشور بویژه مبتنی برفناوری اطلاعات وارتباطات اهمیتی صد چندان پیدا کرده است زیرا درشرایط بحرانی دیگر نمی‌توان از روش‌های سنتی به خصوص در حوزه آموزش به دانش آموزان بهره برد.

این روزها ازشبکه اجتماعی «شاد» برای دانش آموزان به عنوان یک جهش بزرگ درآموزش و پرورش نام برده می شود که باید درانتظارنشست تا پیامدهای آن را دید.

تقویت گفتمان شبکه شاد

معلمان سرمایه اجتماعی هستند وهیچ چیزی جای معلم درکلاس درس را پرنمی کند زیرا نفس معلم درجریان آموزش کلاس تاثیرگذار است.

آموزش درسه سطح حضوری، فضای مجازی و تلفیقی صورت می گیرد، بهترین نوع آموزش تلفیقی است لذا باید بستر این آموزش درجامعه تقویت شود.

شیوع بیماری کرونا مدارس را تعطیل کرد اما با فعالیت معلمان درفضای مجازی جریان آموزش تداوم یافت.

شبکه آموزشی شاد نیاز به تحلیل وهم اندیشی دارد،نخستین ثمره آن از دیدگاه مدیریتی این است که می توان از آن به عنوان یک فصل مشترک وگفتمان مستمر بهره گرفت.

شبکه آموزشی شاد باید به یک دغدغه تبدیل شود تا امکان برطرف شدن نقاط ضعف آن فراهم آید وهم نقاط قوت آن را تقویت کرد.

اگر قرار است یک موضوعی درکشوربه بهترین وجه ممکن، کیفی، آینده دار وبه دوراز شعار و ظاهرسازی انجام گیرد ازهمان ابتدا باید مورد نقد قرارگیرد.

اگر قراراست موضوعی درست جا بیفتد نقد باید جدی ، درست و بی پیرایه باشد .

درآموزش و پرورش هراقدام ملی که انجام می گیرد باید مستند به اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین باشد.

بین شبکه شاد وسند تحول بنیادین ارتباط وجود دارد، ضرورت دارد همه فعالان عرصه تعلیم و تربیت این سند مهم را مورد مطالعه عمقی قراردهند تا با برنامه ریزی جامع آن را درکف مدارس اجرایی کنند.

هر برنامه ای که اجرا می شود دارای نقاط قوت و ضعفی است که پس ازمدتی مشکلات آن مرتفع می شود و شبکه آموزشی شاد هم این گونه است زیرا هر روز شاهد رفع مشکلات آن هستیم.

کرونا تلنگری برآموزش

تاکید براصل بودن فرآیند آموزش بودن نرم حضوری و کمکی افزار در کنار سایر ابزارهای کمک آموزشی ، هماهنگی با وزارت ارتباطات برای گرفتن هزینه حداقلی اینترنت دراستفاده از نرم افزار و رایگان کردن استفاده از نرم افزار در مناطق محروم وطبقه ضعیف و توجه به سایر ابعاد تربیتی و آموزشی از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد.

باید در این مقوله به ایجاد رقابت درمعلمان و دانش آموزان برای تولید محتوای کیفی، برنامه های کیفی و متناسب با هماهنگی رسانه ملی در مناطق غیر برخوردار و خانواده های طبقه ضعیف ارائه شود، امکان در دسترس قراردادن تبلت های آموزشی به صورت امانت به دانش آموزان طبقه ضعیف در مدرسه و تمرکززدایی از برنامه و دادن اختیار به مدیر مدرسه و معلم برای ارائه برنامه های متناسب با مدرسه و کلاس دراین شبکه توجه کرد.

شبکه شاد فضایی امن

شبکه آموزشی شاد دربستری کارآمد و ایمن برای برقراری رشته ارتباطی مدرسه و دانش آموزان با مدیریت وزارت آموزش و پرورش فعال شد که امن ترین فضا برای دانش آموزان در فضای مجازی است.

با توجه به سند تحول بنیادین درخصوص تولید محتوای الکترونیکی، شیوع بیماری کرونا موجب شد تا معلمان برای آموزش به دانش آموزان به فضای مجازی روی آورند.

کرونا درآموزش و پرورش تحول ایجاد کرد و فضای امن آموزشی را درقالب شبکه آموزشی شاد برای دانش آموزان مهیا کرد.

اگر شیوع بیماری کرونا نبود، آموزش و پرورش به جایگاه امروز خود در فضای مجازی نمی رسید، در شبکه آموزشی شاد معلمان با خلاقیت محتوای آموزشی خود را ارائه می دهند.

باید به هوشمند سازی مدارس اهمیت داد تا سواد رسانه ای دراین خانه گسترش یابد.

با توجه به نظام برنامه ریزی مناسب درخصوص شبکه آموزشی شاد می توان زمینه حضور دانش آموزان در این فضای امن را بوجودآورد.

 

شاد شبکه ای پویا

با شیوع بیماری کرونا بسیاری از کشورها از جمله فنلاند به آموزش مجازی برای حفظ سلامت دانش آموزان روی آوردند و وزارت آموزش و پرورش هم شبکه آموزشی شاد را طراحی و راه اندازی کرد.

شبکه آموزشی شاد یک انقلاب عظیم در حوزه آموزش فضای مجازی ایجاد کرد.

استقبال دانش آموزان ومعلمان ازاین شبکه درمدت کوتاهی که فعال شده درسطح بالایی قراردارد.

این شبکه فرصت لازم را برای آشنا کردن دانش آموزان با فناوری جدید درفرآیند یاددهی و یادگیری را بوجودآورد.

معلمان درآموزش های مجازی به نیازهای آموزشی، بهداشتی و روانی دانش آموزان با توجه به شیوع بیماری کرونا توجه دارند وبا تهیه محتوای آموزشی دراین زمینه نیز اطلاع رسانی می کنند.

این شبکه نیاز به گسترش سواد رسانه ای در بین دانش آموزان ، اولیا و حتی معلمان را رقم زد، کرونا فرصت استفاده از فضای مجازی را برای دانش آموزان در بخش فرآیند یادگیری به همراه آورد.

نقاط ضعف این شبکه مهم را باید با هم اندیشی برطرف کرد.

 

جمع آوری کننده مطلب: مشاور محترم پایه دهم؛ سرکار خانم کرمی

تایید کننده مطلب: مدیریت محترم آموزشگاه؛ سرکار خانم ملائکه


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20