تأثیر ورزش بر بیماری های کلیوی

نارسایی کلیه نوعی اختلال بالینی است و در اثر عامل های بیماری زای گوناگون ، از جمله فشار خون و دیابت ، نفریت گلومرولی ، انسداد شریان کلیوی و نارسایی قلبی ایجاد میشود . نقش ورزش به منظور پیشگیری از بیماری های کلیوی به طور غیر مستقیم و آثار مثبتی که بر فشار خون ، دیابت و جلوگیری از انسداد شریان کلیوی دارد ، تأیید شده است.

بیماران کلیوی به دلیل محدودیت‌هایی که دارند نمی‌توانند به اندازه کافی ورزش کنند و تصور می‌کنند که انجام برنامه ورزشی منظم برای آنها غیر ممکن است.

اگرچه انجام ورزش روی‏ کلیه‏ هایی که دچار نارسایی غیرقابل‏ جبران شده‏ اند،تأثیری ندارد،اما آثار مفیدی روی سلامت قلب و عروق، سیستم اسکلتی-عضلانی،سوخت و ساز و سیستم دفاعی بدن دارد.به‏ هر حال ، سه نکته مهم درباره ورزش در بیماران دیالیزی وجود دارد.

1- امکان افزایش سطح پتاسیم پلاسما پس‏ از ورزش می‏تواند باعث‏ اختلالات قلبی شود.

2- افزایش‏ فشار خون هنگام ورزش.

3- دهیدراسیون (کم آبی) می‏تواند عواقب منفی را به دنبال داشته باشد.

به‏ هرحال احتمال هیپرکالمی‏ (افزایش پتاسیم خون)پس از ورزش‏ به ویژه فعالیت‏ های هوازی کم است اما توصیه می‏شود ، سطح پتاسیم خون‏ بیماران دیالیزی قبل از ورزش کنترل‏ شود.موضوع مهم دیگر ، زمان مناسب‏ برای ورزش است.به طور کلی،شاید روز قبل از دیالیز برای ورزش مناسب‏ نباشد،چون احتمال بی‏ ثباتی بیمار بیش‏تر است.بنابراین،فعالیت‏ های‏ ورزشی در روز دیالیز و بعد از آن‏ توصیه شده است.

پس فعالیت‏ های هوازی با شدت‏ سبک و متوسط مانند: پیاده‏ روی و دوچرخه‏ سواری(ثابت و متحرک)از فعالیت‏ های هوازی قابل قبولی‏ هستند که افراد دیالیزی می‏توانند انجام‏ دهند. مدت تمرین می‏تواند،از زمان‏ کم شروع شود،سپس به تدریج تا 20 دقیقه در هر جلسه افزایش یابد. نکته‏ های مورد توجه در این تمرینات‏ عبارتند از:

1-از انجام ورزش در ساعت‏های‏ گرم روز یا در محیط های گرم اجتناب‏ شود.

2-در صورتی که شخص دچار تنگی نفس،درد قفسه سینه و یا تپش‏ قلب می‏شود،ورزش قطع شود .

3- قبل ورزش از طبیعی بودن‏ مقدار پتاسیم خون اطمینان حاصل‏ شود.

 

جمع آوری کننده مطلب: دانش آموز عزیز خانم سیده غزل حسینی کلاس 202

تایید کننده مطلب: دبیر محترم تربیت بدنی؛ سرکار خانم غفوریان


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20