تأثیر ورزش بر رشد و رفع ناهنجاری های رشدی

امروزه پیشرفت تکنولوژی تاثیر بسیاری بر زندگی مردم گذاشته است . این رشد بی نظیر در کنار تمام مزیت ها و شگفتی هایی که در زندگی انسان پدید آورده مشکلاتی نیز به وجود آورده . از جمله این مشکلات میتوان بر تاثیر منفی صنعتی  شدن زندگی بر سلامت جسمانی بشر اشاره کرد . اگر اندکی پای خاطرات  افراد مسن بنشینیم در کمال تعجب با تفاوت زیاد ان ها با خودمان مواجه میشویم . اکثر نیاکان ما تا قبل از چهل سالگی با بسیاری از از درد های روزمره ما همچون کمردرد مزمن و ضعف در عضلات بیگانه بوده. با اندکی دقت در میابیم این تفاوت از سبک زندگی ماشینی  ما سرچشمه می گیرد.

تحقیقات حاکی از این است که اکثر نوجوانان ایرانی به ناهنجاری های اسکلتی مبتلا بوده و در این بین دختران بیش از پسران دچار ایرادات اساسی هستند .این ناهمواری شامل: گودی کمر و افتادگی شانه ها  و… حتی کوتاه قدی میشود.

این تصور که بعضی از ورزش ها همانند ژیمناستیک سبب کوتاه قدی میشوند اشتباه است . به طور کلی ورزش های کششی مانند:یوگا  ژیمناستیک وشنا سبب فشار مثبت  بر صفحات رشدی شده و میتوانند بر رشد کودک یا نوجوان تاثیر مثبت بگذارند.

علت کلی کوتاه قدی بعضی از ورزشکاران   فشار زیاد و منفی به صفحات رشد در کودکی است . به طور کلی اگر نوجوان به طور مثال روزانه 4 تا 5 ساعت ورزش های سنگین همانند فوتبال، بستکتبال و… انجام دهد  این حرکات فشار زیادی بر اسکلت شخص وارد کرده و میتواند تاثیر منفی بر رشد او بگذارد اما اگر ساعات و میزان سنگینی ورزش کنترل شده باشد به طور قطع تاثیر مثبت خواهند داشت. بنابر این برای رسیدن به یک نتیجه ی مطلوب باید حرکات و برنامه ی ورزشی ما حساب شده باشد.

در اینجاست  که باید با مفهوم جدیدی در ورزش آشنا بشویم ، حرکات اصلاحی!

حرکات اصلاحی از شاخه‌های تربیت بدنی و در جهت رفع ناهنجاریهای ساختار قامتی توسط تمرین‌های بدنی می‌باشد، که با استفاده از برنامه‌های ورزشی و حرکتی خاص می‌توان عملکرد و ساختار بدن را بهبود بخشید و یا بهینه کرد. با مراجعه به یک شخص متخصص میتوانید حرکات اصلاحی متناسب با مشکل خود را پیدا کنید . به عبارت دیگر حرکات اصلاحی عبارت است از برنامه ای ورزشی و حرکتی که در آن با اجرای تمرین های خاص عملکرد و ساختمان بدن تغییر می کند و اصلاح می شود. شاید نتوان معیار ثابت و مشخصی برای وضعیت بدنی تمام افراد به صورت یکسان در نظر گرفت زیرا این موضوع در ارتباط با مکانیک بدن و تحت تأثیر عملکرد دستگاه های مختلف بدن از جمله اسکلت و عضلات است..

احتمالا زمانی که بفهمید ورزش می تواند پوکی استخوان شما را نیز درمان کند ، تعجب خواهید کرد! البته گزاره ی ذکر شده کاملا درست نیست . اما در  تحقیقات اخیر دانشگاهی این مطلب ثابت شده است که با نرمش های مناسب میتوان پوکی  استخوان ( در افراد با درجات کم این بیماری)  را تا حد زیادی التیام بخشید .

ورزش در دین مبین اسلام نیز به عنوان یکی از عوامل تقویت کننده ی ایمان  نام برده شده و پیشوایان دین نیز به ان سفارش کرده اند .بحث تربیت بدن بارها  توسط دانشمندان و فلاسفه نیز یاد شده  به طوری که :

ابن خلدون نیز در مورد ورزش گفته است: «ورزش در نشاط روح، دخیل است و اینکه این نشاط در شهرنشینان کمتر است، به این دلیل می باشد که آنان غالباً در حالت سکون و آرامشند و از ثمرات ورزش بهره مند نمی شوند. بدین دلیل، بیماری های بسیاری در شهرها و بلاد بروز می کند».

  • می توان لیستی از بیماری ها که حرکات اصلاحی توان درمان ان ها را دارد به شرح زیر آورد:

1-قوز پشت

2- گودی کمر 

3-افتادگی شانه

4-اسکولیوز

5-صافی کف پا

6- سر به جلو

7-زانوی عقب رفته

8-سرکج

9-زانوی ضربدری و…

حرکات یوگا و ژیمناستیک علاوه کمک به سلامت جسم ، سبب ترشح هورمون شادی در مغز نیز می شوند. به خصوص ورزش یوگا در عصر حاضر یکی از روش های کنترل استرس میباشد. از نظر علمی ثابت شده است که ورزش استاندارد در دوران بارداری موجب پیشگیری از افسردگی پس از زایمان و سلامت جنین میشود .

آن چه در بالا گفتیم تنها بخش کوچکی از معجزه ورزش بر جسم و روان انسان بود و حقیقت امر فرا تر از این است . امیدواریم این مقاله کمک هر  چند کوچکی در راستای اطلاع رسانی به والدین و نوجوانان و تشویق آنان به مداومت در ورزش انجام داده باشد.

 

جمع آوری کننده مطلب: دانش آموز عزیز خانم فاطمه عاملی- کلاس 206

تایید کننده مطلب: دبیر محترم تربیت بدنی؛ سرکار خانم غفوریان


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20